Welkom bij accuden.nl, de specialist in laptop accu's en adapters!

ABN AMRO moet alle klanten doorlichten op witwassen

ABN AMRO moet van De Nederlandsche Bank (DNB) al zijn vijf miljoen particuliere klanten in Nederland gaan doorlichten. Daarvoor heeft de bank 114 miljoen euro gereserveerd. Topman Kees van Dijkhuizen houdt er rekening mee dat het financiële concern ook nog een boete kan krijgen in verband met de kwestie.

De ingreep heeft te maken met de strijd tegen het witwassen. Sinds de affaire bij onder meer ING vorig jaar moeten banken daar nu scherper op letten. 'We moeten bijvoorbeeld beter weten wat mensen precies doen met hun rekening. Doen ze alleen normale transacties of bijvoorbeeld ook commerciële transacties?', legt Van Dijkhuizen uit. Omdat de kwestie door DNB zelf werd aangekaart bij de bank, zou het kunnen dat er nog een boete volgt. Of dit echt zo is weet Van Dijkhuizen nog niet, hij kan er geen details over geven.

Belastingontwijking legaal
DNB heeft vorige maand aanbevelingen gepubliceerd over hoe banken moeten omgaan met belastingrisico's bij hun klanten. In een consultatie drongen banken erop aan belastingontwijking niet onder deze risico's te scharen, omdat ontwijking legaal is. De toezichthouder heeft hier geen gehoor aan gegeven.

Banken niet blij
Legale ontwijking kan volgens DNB reden zijn om cliënten te weigeren. Banken zijn daar niet blij mee, schrijft het FD. Belastingdeskundigen vinden dat de toezichthouder toegestane belastingplanning ten onrechte op één hoop gooit met verboden belastingontduiking.

Verplicht actief meewerken
Banken zijn verplicht actief mee te werken aan de bestrijding van belastingontduiking en andere financieel-economische criminaliteit. In de notitie 'Good practices, Fiscale integriteitsrisico's bij cliënten van banken' stelt DNB dat banken tevens moeten nagaan of cliënten belasting ontwijken. Ook dat is volgens de toezichthouder een wettelijke plicht.

ING
Vorig jaar schikte ING nog voor 775 miljoen euro met het Openbaar Ministerie. Ook bij die bank waren er tekortkomingen in de controles van verdachte klanten en transacties.

Update 14:30 - Meeste klanten merken niets
De meeste particuliere klanten van ABN AMRO merken er niets van dat de bank hen gaat doorlichten, want dit proces gebeurt veelal automatisch. Een deel van de klanten zou vragen van het financiële concern kunnen krijgen, bijvoorbeeld als de bank het idee heeft dat een rekening mogelijk oneigenlijk wordt gebruikt. Dat legt een woordvoerder van ABN AMRO uit.

Zakelijke klanten
Bij zakelijk gebruik heeft een rekening een ander risicoprofiel voor de bank. Een en ander zou er toe kunnen leiden dat ABN AMRO tot de conclusie komt dat betreffende klanten beter een zakelijke rekening kunnen nemen. Ook zouden de banden met bepaalde klanten verbroken kunnen worden, bijvoorbeeld als de bank wil dat ze van soort rekening veranderen en ze daar niet in mee willen gaan.

Copyright © 2019 www.accuden.nl , Inc. All rights reserved.

Veilige betaling