Welkom bij accuden.nl, de specialist in laptop accu's en adapters!

Waarom accuden.nl ?

  • 100% Klanttevredenheid
  • 15+ Jaar ervaring
  • 1.000.000+ klanten
  • 1 jaar garantie, 30 dagen niet goed, geld terug garantie !
  • Hoge kwaliteit, staat garant voor de kwaliteit!
  • Lage Prijzen, Direct Van De Producenten!
  • Veilig en makkelijk betalen
  • Snelle Levering, Met de beste internationale logistieke bedrijven als partner, verzendt aan meer dan 200 landen wereldwijd.
Categorie

Capaciteit ,Voltage

Consumententip: Let op bij aanschaf 'extra' garantie

Veel merken informeren de consument gebrekkig of foutief over de garantietermijn van hun producten. Vervolgens biedt een verkoper vaak extra garantiepakketten aan, waarmee je verzekerd bent van 'extra' jaren garantie en service. Maar waar heb je standaard recht op? En klopt de informatie over extra garantiepakketten wel?

Apple kwam kort geleden in het nieuws met zijn beperkte garantietermijn. Het populaire merk gaf maar een jaar standaardgarantie, terwijl de wettelijke termijn minimaal twee jaar is. Inmiddels hanteert Apple twee jaar garantie voor zijn producten. Radar besteedde hier meermaals aandacht aan, in oktober 2011 en maart 2012.

Op de website en in de voorwaarden van een aantal andere merken is onduidelijk hoeveel jaar garantie je kunt verwachten bij de aanschaf van een product. Deze onduidelijkheid zorgt ervoor dat de klant extra garantiepakketten gaat aanschaffen. Deze garantie-uitbreidingen zijn vaak duur en soms zelfs onnodig. Je hebt in Nederland namelijk twee jaar recht op een ‘deugdelijk product’ en bij een grote aanschaf zoals een notebook of een laptop mag je zelfs meer dan twee ‘deugdelijke jaren’ verwachten. Binnen deze periode mag je dus ook service verwachten. Mocht het product in deze periode kapot gaan, kan je terug gaan naar de verkoper. Wanneer er toch onenigheid ontstaat over de garantieperiode, kan je onze voorbeeldbrief gebruiken om je claim kracht bij te zetten.

Slechte informatie garantietermijn

Na onderzoek ziet Radar dat er veel merken zijn die gebrekkige informatie vestrekken bij de verkoop van hun producten. Van de grote merken informeren onder andere Sony, Philips en Samsung hun klanten goed over de garantieperiode. Naast Apple slaan een aantal merken de plank echter goed mis. Toshiba, Dell, Packard Bell en Acer informeren onduidelijk richting de consument. We zetten de informatie van deze vier merken op een rijtje:

Toshiba
Toshiba rept op zijn website met geen woord over de standaardgarantie van twee jaar. In de algemene voorwaarden staat alleen de EMEA carry-in garantie van een jaar genoemd. Deze garantie heeft echter betrekking op het product als je hiermee naar het buitenland reist. Toshiba blijkt, na contact met de klantenservice, twee jaar pick up & return garantie te bieden voor de consument.

Packard Bell
Op de website lijkt Packard Bell een zeer beperkte garantie van slechts een jaar te leveren bij aankoop van een laptop of notebook. De klantenservice licht echter toe dat dit jaar uitgebreid wordt met een extra jaar, volgens de wet. Ook bij Packard Bell is de garantietermijn dus langer dan het lijkt.

Dell
In de algemene voorwaarden van Dell, onder het kopje ‘Productgarantie’, wordt geen duidelijke garantietermijn vermeld. Wel zegt Dell dat de producten ‘gedurende een jaar na datum van aflevering vrij zullen zijn van materiële gebreken’. De klantenservice informeert ons dat Dell drie jaar volledige garantie biedt. Dell is onduidelijk in de informatie, maar biedt wel een langere garantietermijn dan ze wettelijk verplicht zijn. Een extra service dus.

Acer
Tot slot de garantie van Acer. Nergens is een duidelijke, geschreven garantieregeling te vinden, maar de klantenservice vertelt ons exact hetzelfde als Packard Bell: 1 jaar standaardgarantie en 1 jaar extra, wat in totaal dus op twee jaar uitkomt.

Merk Garantie volgens de site Werkelijke garantie
Toshiba Onduidelijk 2 jaar
Packard Bell 1 jaar 2 jaar
Dell 1 jaar 3 jaar
Acer Onduidelijk 2 jaar
Apple 1 jaar 2 jaar
Misleidende informatie over extra garantie

Alle voorgenoemde merken bieden hun klanten de service om extra garantiejaren aan te schaffen. Service is in veel gevallen een groot woord voor deze dure producten, want de wettelijke standaardgarantie wordt overlapt. De uitbreidingspakketten gaan in vanaf het moment van aankoop, net als de standaardgarantie van twee jaar. Zo is een pakket van drie jaar dus eigenlijk maar een jaar extra. Bij aanschaf van een laptop, notebook of ander product krijg je vaak een aantal aanbiedingen voorgeschoteld. Pakketten van twee tot vier jaar garantie worden tegen hoge prijzen aangeboden. Wat een hoop merken niet vermelden is waar je nu werkelijk voor betaalt.

Toshiba
Wanneer je een notebook aanschaft van Toshiba (met 2 jaar standaard pick-up & return garantie) kun je extra zekerheid inkopen. Toshiba verkoopt pakketten van 2, 3 en 4 jaar. Wat Toshiba niet duidelijk bij de verkoop vermeldt, is de standaardgarantie van twee jaar. Zo betaal je bij een pakket van 2 jaar ‘extra’ garantie dus voor een service die je al hebt. Voor de duidelijkheid: de vierjarige uitbreiding is in feite dus maar twee jaar extra.

Packard Bell
Packard Bell verkoopt uitbreidingen van drie jaar tegen de hoge prijs van maar liefst €99. Binnen dit pakket valt ook een verzekering, maar nergens wordt duidelijk vermeld dat dit pakket eigenlijk maar een jaar extra garantie biedt.

Dell
Als standaard, gratis garantie biedt Dell 1 jaar bij online aankoop van een notebook (voorbeeld). Dell biedt echter tijdens een (online) aankoop extra garantieservices aan. Je kunt kiezen voor een of drie jaar ‘Next Day Hardware Support’ (thuisreparatie), waarbij het opvallend is dat de mogelijkheid voor twee jaar ontbreekt.

Acer
Ook Acer promoot de uitbreidingspakketten van drie of vier jaar, maar vermeldt eveneens niets over de standaardgarantie van twee jaar. De prijzen voor ‘extra’ garantie kunnen oplopen tot €180.

Apple
We hebben Apple ook nog even onder de loep genomen. Ondanks de garantiewijziging van vorige week is de informatieverstrekking nog steeds matig. Op de website is onduidelijkheid over de standaardgarantie, voornamelijk op de pagina van het Apple Protection Plan (de extra garantieservice van Apple). Op deze pagina lijkt het vooralsnog alsof extra garantie kopen een must is, naast een jaar standaardgarantie. Apple is al op de vingers getikt door de Italiaanse mededingingsautoriteit en ontving een boete van €900.000. Het beroep van Apple tegen deze boete is afgewezen op grond van gebrekkige voorziening van garantie-informatie.

Merk Aanvullende garantie De kosten Waar betaalt u voor?*
Toshiba 2 / 3 / 4 jaar €27 / €64 / €109 0 / 1 / 2 jaar
Packard Bell 3 jaar €99 1 jaar
Dell 3 jaar €67 1 jaar
Acer 3 / 4 jaar €79 / €179 1 / 2 jaar
Apple 3 jaar €249 1 jaar
*Je betaalt voor de ‘extra’ jaren garantie die overblijven na aftrek van de wettelijk verplichte standaardgarantie van twee jaar. Deze geldt immers altijd.

Let bij de aanschaf van extra garantiepakketten dus goed op waar je daadwerkelijk voor betaalt. Sommige pakketten brengen torenhoge kosten met zich mee en zijn in een aantal gevallen onnodig of worden in ieder geval onjuist aangeprezen. Het lijkt er verdacht veel op dat een aantal merken toch echt moedwillig garantie-informatie onduidelijk of onvoldoende aan de consument verstrekt, om een extra pakket te verkopen.

Laatste nieuws


  • Pour-batterie.com
  • Akkusmarkt.de
  • Batteryforpc.co.uk
  • bateríasadaptador.es

Copyright © 2024 www.accuden.nl , Inc. All rights reserved.

Veilige betaling